Nama Kursus
|
Pentaksiran Bahasa Melayu
Sekolah Rendah
(Primary School Malay
Language Assessment)
|
Kod Kursus
|
BMM3103
|
Kredit
|
3(2+1)
|
Jam Interaksi
|
60 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menghuraikan konsep pentaksiran, pengujian,
dan penilaian.
2. Menjelaskan taksonomi Bloom, dan domain
Krathwohl.
3. Membina jadual spesifikasi ujian dan soalan
ujian Bahasa Melayu;
4. Menilai dan memilih jenis dan kaedah penilaian
kemahiran bahasa dan sistem bahasa Melayu dan melaksanakan pemarkahan ujian
Bahasa Melayu.
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan pengertian dan konsep pentaksiran, pengujian
dan penilaian, taksonomi dan domain, jadual spesifikasi ujian, pembinaan
ujian, jenis dan kaedah penilaian bahasa, penilaian kemahiran dan aktiviti
bahasa, penilaian pengalaman pembelajaran, penilaian bahasa berasaskan
projek, dan penilaian berasaskan sekolah
This course explains the concept and principle of testing, evaluation
and measurement, taxonomy and domain, table of test specifications, testing
development, types and method of language assessment, language skills
assessment and language activities, assessment of learning experience, project based language assessment and
school based assessment.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengertian dan Konsep
|
2
|
2
|
Taksonomi dan Domain
·
Taksonomi Bloom
·
Domain Krathwohl
|
2
|
3
|
Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU)
|
2
|
4
|
Pembinaan Ujian
|
2
|
5
|
Jenis Penilaian Bahasa
·
Ujian Formatif, Sumatif
·
Ujian Kefasihan, Kemajuan
·
Ujian Bakat, Pencapaian
|
2
|
6
|
Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
7
|
Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
8
|
Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
9
|
Penilaian Kemahiran Bahasa
|
2
|
10
|
Penilaian Aktiviti Bahasa
|
2
|
11
|
Penilaian Pengalaman
Pembelajaran
|
2
|
12
|
Penilaian Bahasa Berasaskan
Projek
|
2
|
13
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
14
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
15
|
Penilaian Pengalaman
Pembelajaran
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Amali
Pengertian dan Konsep
·
Mengumpul dan membincangkan kertas ujian
bulanan, semester dan akhir tahun.
|
2
|
2
|
Taksonomi dan Domain
|
2
|
3
|
Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU)
|
2
|
4
|
Pembinaan Ujian
|
2
|
5
|
Jenis Penilaian Bahasa
·
Membina alatan penilaian ujian kefasihan,
ujian kemajuan, dan ujian bakat
|
2
|
6
|
Kaedah Penilaian Bahasa:
Portfolio dan Pemerhatian
|
2
|
7
|
Kaedah Penilaian Bahasa:
Portfolio dan Pemerhatian
|
2
|
8
|
Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
9
|
Penilaian Kemahiran Bahasa:
Membina Instrumen dan Bahan Bagi:
|
2
|
10
|
Penilaian Aktiviti Bahasa:
Menilai Dengan Menggunakan Instrumen:
|
2
|
11
|
Penilaian Pengalaman
Pembelajaran
·
Membuat penilaian pengalaman pembelajaran di
bilik darjah
|
2
|
12
|
Penilaian Bahasa Berasaskan
Projek: Menggunakan Instrumen Dalam Penilaian:
|
2
|
13
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
14
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
15
|
Penilaian Pengalaman
Pembelajaran
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
|
Penilaian
|
Kerja
kursus
60%
Peperiksaan
Akhir 40%
|
|
Rujukan Asas
|
Kamariah Abu Bakar et. al. (1999). Pengujian dan Penilaian dalam
Pengajaran. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
|
|
Rujukan Tambahan
|
Bachman Lyle F. (1990). Fundamental consideration in language
testing. Oxford: Oxford University Press.
|
|
|
Brown James Dean, Hudson Thom. (2002). Criterion-reference
language testing. Cambridge: Cambridge University Press
|
|
|
Lynch, Brian K. (2003). Language assessment and programme
evaluation. Edinburg : Edinburgh University Press.
McGrath, Ian. (2002). Materials evaluation and design
language teaching. Edinburg: Edinburgh University Press.
|
No comments:
Post a Comment